S Fabricem Lomem o spolupráci Renaultu s Red Bull Racing
S Fabricem Lomem o spolupráci Renaultu s Red Bull Racing
Red Bull Racing začíná letos znovu od začátku. Adrian Newey postavil zcela nový vůz, který nemá téměř nic společného se svým předchůdcem. Tým navíc změnil dodavatele motorů, letos je pro Rakušany partnerem Renault.
Vedoucí programu Red Bull Racing je u Renaultu Fabrice Lom, který loni pracoval jako inženýr Giancarla Fisichelly a předtím byl zapojen do spolupráce Renaultu s BAR a s Arrows.
"Musí být těžké se mnou žít, když mě Renault pořád posílá pracovat s jinými týmy," zavtipkoval Lom. "Teď vážně, toto pracovní zařazení je velmi hodnotné. Začínat od nuly je zábavnější než jít kupředu s něčím, co je již zavedené."
V letošní sezóně se Red Bullu zatím vždy podařilo mít na startovním roštu alespoň jedno auto výše než samotný Renault, dostává za to Lom od svých šéfů přes prsty? "Je zřejmé, že se snažíme porazit všechny týmy, včetně Renaultu. Samozřejmě, ´továrnímu´ Renaultu se musí dařit, ale nemají za cíl být pouze před Red Bull Racing. Potřebují porazit Ferrari, McLaren a ostatní. My, kteří pracujeme s Red Bullem, můžeme co nejvíce tlačit tovární tým kupředu, je mezi námi zdravá rivalita."
Po lidské stránce neexistují mezi lidmi od Renaultu a Red Bullu žádné problémy, všichni spolu vycházejí dobře. Problémem celé spolupráce bylo málo času v zimě na přípravu všeho potřebného. Nejnáročnější byla mechanická a softwarová integrace motoru a šasi.
"Motor není jen hromada hliníku, patří k tomu kabely, konektory, řídící jednotky a dostat vše na podvozek je těžké," vysvětlil Lom. "Normálně by tato práce byla součástí úvodních fází návrhu, ale s Red Bullem se vše muselo dít na základě krátkých zpráv a při montáži. Sestavit vše, aby to fungovalo, byla těžká práce. Skutečnost, že se jednalo o vůz Adriana Neweyho, přidala v pozitivním smyslu na obtížnosti, protože on je známý tím, že vše uspořádá velmi na těsno, aby z toho těžila aerodynamika vozu."
"Ale nezávisle na tom jak jsou dobré díly, když nemůžete spojit vstřikování paliva s řídící jednotkou, tak motor nebude fungovat! Druhý problém byla integrace softwaru. Měli jsme řídící jednotku (ECU), která měla na starost motor a zajistit, že řídící jednotka šasi bude vědět jak komunikovat s ECU motoru vyžadovalo hodně práce. Filozofie Renaultu je taková, že motor je jen točivá jednotka, která musí udělat co se po ní žádá a to co nejrychleji a s největší možnou přesností."
Doposud to nebylo úplnou zvyklostí, ale se změnou pravidel se dodávání motorů či dokonce šasi stane běžnou aktivitou ve Formuli 1. Renaultu se v této oblasti zatím nedařilo nejlépe, proč? "Nikdy jsme se nesnažili na Formuli 1 vydělat," řekl Lom. "Jsme závodníci a nehledíme na sebe jako na dodavatele, považujeme se za partnery. To znamená, že chceme porazit všechny, včetně mateřské společnosti a děláme vše pro to, aby naše partnerství fungovalo stejně dobře jako oficiální tým."
Začátek sezóny nebyl ideální ani pro Red Bull, ani pro Renault, Fabrice Lom však zůstává optimistický. "Myslím, že úvod sezóny byl pozitivní, zvlášť když se podíváte, jak moc jsme se pohnuli od doby, kdy byl motor poprvé namontován v továrně do šasi RB3."
"Výkon tu je a já odhaduji, že před Velkou cenou Španělska jsme čtvrtý nebo pátý tým s ohledem na výkon. Musíme ještě zlepšit spolehlivost, ale víme jak na to. A tyto oblasti, ve kterých musíme zlepšit spolehlivost, nebudou mít vliv na úroveň našeho výkonu, takže podle všeho je to dobré."