Toyota stále hledá: najde?
Rozpaky i v šesté sezoně
Když Toyota v lednu – jako vůbec první ze všech týmů – představovala svou závodní stáj F1 pro tuhle sezonu, kdekdo z šéfů si za loňský rok sypal popel na hlavu a zároveň sliboval, že letos už konečně červenobílý tým zabere. A v F1 získá svou první a tolik očekávanou i inzerovanou výhru. Faktem je, že pro automobilovou značku s tak velkým potenciálem, která se letos stala nejvíc prodávající automobilkou na zeměkouli, by už sice přišla pár minut po dvanácté, ale za to by náramně korepondovala s faktem, že v tomto roce Toyota slaví půlstoletí v automobilovém sportu.
Jenže už tehdy v Kolíně nad Rýnem bylo při troše pozornosti zřejmé, že vyhlašovaným proklamacím ve skutečnosti příliš nevěří ani ti, kteří optimismus šířili: prezident týmu John Howett a hlavně jeho šéf – Tsutomu Tomita. Ten působil dost nejistě a chvílemi i bezradně. Technický šéf Pascal Vasselon hovořil o dalším vývoji, Ralf Schumacher hrál jako vždy svou roli klauna a tak jediný, kdo tehdy působil opravdu normálně a seriózně byl Jarno Trulli. A ten zrovna žádný optimismus nesdílel...
Poslední zprávy kolem týmu, sídlícímu na kraji Kolína, jsou jasné a atmosféru na lednové představovačce pouze dodatečně potvrzují: Tomita dostal po pěti letech – a pokračujícím týmovém tápání - padáka a jeho místo zaujímá Tadashi Yamashita, který se u týmu jako jeho zástupce i předpokládaný nástupce, objevil již v prosinci. Tedy muž, jenž se v doma vypracoval na generálního manažéra vývojového centra a v roce 2001 odešel do USA, kde poté, co prezidentoval tamnímu technickému centru, měl na starosti i sportovní aktivity, jež Toyota za oceánem vyvíjí. A těch není zrovna málo a jsou rozhodně úspěšné. Mezi tím se sice ve francouzské tisku objevily dokonce úvahy o tom, že by Toyota na místo týmového šéfa týmu (nebo čehosi takového, protože týmová hierarchie je u Toyota velmi nepřehledná) angažovala Alaina Prosta, ale podobných úvah padlo víc. Jedno je však jisté: struktura červenobílého týmu, je neuvěřitelně složitá i matoucí. Chvílemi se dokonce zdá, jako by každé složitější rozhodnutí muselo proputovat celou byrokratickou řadou schválení. Včetně těch v Japonsku. A to při časovém posunu, není zrovna nejoperativnější. Zvláště v F1. A připočítáme-li k tomu fakt, že v Japonsku zase tak moc lidí velké nadšení pro F1 nesdílí (skutečné fandy má jen Super Aguri) a především japonskou mentalitu, zdá se, že cesta za první výhrou nemusí u Toyoty končit zrovna za rohem. A v tom případě kdo ví, jak dlouho to Japonce bude bavit. Nezdá se sice, že by hrdá značka dokázala F1 bez základního úspěchu jen tak odhodit a najít si jinou hračku, nicméně v Le Mans před léty předvedla, že něco podobného dokáže. Takže se nechme překvapit zda dokáže překvapit také ona. A zvládnout notné zašmodrchání svých plánů v F1. Znamenalo by to rozhodně víc, než pouhou výhru na dráze...