Závod v Barceloně kolo za kolem
Stejně jako tomu bylo v minulém závodě, tak i na okruhu nedaleko Barcelony dnes všechno hrálo do karet Felipemu Massovi, který po zisku třetí pole position v řadě ve včerejší kvalifikaci dnes suverénně zvítězil stylem start-cíl a k tomu si navíc připsal nejrychlejší kolo. Ferrari za přítomnosti Michaela Schumachera mohlo ale slavit jen na padesát procent, protože již po pár kolech byl z technických důvodů nucen odstoupit Kimi Räikkönen. Stáj z Maranella musí tedy na spolehlivosti vozu ještě zapracovat, protože letošní sezóna je ve špičce velice vyrovnaná a bude se počítat každičký bodík.
Na stupních vítězů se vedle brazilského pilota postavili oba jezdci McLarenu – Lewis Hamilton před domácím miláčkem Fernandem Alonsem, což úřadujícího dvojnásobného mistra světa rozhodně nemohlo tak potěšit. Nicméně po krátkém výjezdu mimo trať v samotném úvodu závodu, kdy se snažil okamžitě po startu ukořistit vedoucí pozici bez úspěchu a přišel o další dvě místa, již bylo hodně těžké dohánět Ferrari mizící v dálce. Přesto si stáj McLaren upevnila své vedení v šampionátu konstruktérů a Lewis Hamilton se jako nováček dostal do čela průběžného hodnocení mezi jezdci!
V dnešní Grand Prix Španělska převažovaly spíše technické poruchy než předjížděcí manévry, “úmrtnost” byla docela vysoká – celkem osm jezdců nespatřilo šachovnicový praporek. Katastrofální odpoledne zažily stáje Toyota a Toro Rosso, ani jeden jejich pilot nedojel do cíle, u týmů BMW Sauber, Williams a Red Bull jeden jezdec do cíle nedojel a ten druhý si připsal body. Velikou radost musí mít u stáje Super Aguri, která si vybojovala svůj historicky první bod. Pojďme si teď shrnout nedělní závodní odpoledne na okruhu v Montmeló…
Fakta o závodní dráze
délka okruhu: 4.655 km
počet kol: 65
celková vzdálenost: 302.449 km
Počasí
teplota vzduchu: 28 °C
teplota tratě: 48 °C
Startovní rošt
1. Felipe Massa (Ferrari), 2.
Fernando Alonso (McLaren), 3.Kimi Räikkönen (Ferrari), 4. Lewis
Hamilton (McLaren), 5. Robert Kubica (BMW Sauber), 6. Jarno Trulli
(Toyota), 7. Nick Heidfeld (BMW Sauber), 8. Heikki Kovalainen
(Renault), 9. David Coulthard (Red Bull), 10. Giancarlo Fisichella
(Renault), 11. Nico Rosberg (Williams), 12. Rubens Barrichello (Honda),
13. Takuma Sato (Super Aguri), 14. Jenson Button (Honda), 15. Anthony
Davidson (Super Aguri), 16. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso), 17. Ralf
Schumacher (Toyota), 18. Alex Wurz (Williams), 19. Mark Webber (Red
Bull), 20. Adrian Sutil (Spyker), 21. Christijan Albers (Spyker), 22.
Scott Speed (Toro Rosso).
Start
Po dokončení zaváděcího kola byli jezdci
nuceni absolvovat ještě jeden přídavek, protože motor Jarna Trulliho
zhasl a Toyota byla odtlačena do boxové uličky, kam se také italský
pilot odebral k opětovnému startu z boxové uličky. O své šesté místo na
startovním roštu by stejně tak jako tak přišel, protože cílovou čárou
neprojel dříve jako poslední auto ze závodního pole.
Po zhasnutí červených světel vyrazil z pole position Felipe Massa, za nějž se nalepil Fernando Alonso, který si byl vědom důležitosti první zatáčky a už před jejím začátkem se po vnější stopě dostal vedle brazilského pilota. Ten nicméně odolal tlaku dvojnásobného mistra světa a v následující levotočivé zatáčce mu nenechal ani centimetr místa. Obhájce titulu si udělal menší výlet přes kačírek a na trať se vrátil až na čtvrté pozici. Mezitím se jeho týmový kolega krátce po startu protáhl vnitřkem vedle Kimiho Räikkönena a již do první zatáčky najížděl na druhém místě před finským pilotem.
Pořadí jezdců po startu: Felipe Massa, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Robert Kubica, Nick Heidfeld, David Coulthard a Heikki Kovalainen. První desítku uzavírali Nico Rosberg a Rubens Barrichello.
1. kolo
Fernando Alonso se díky svému nucenému
opuštění tratě dostal na chvíli pod tlak od Roberta Kubici. Odehrál se
také první incident závodu – Alex Wurz narazil zezadu do Ralfa
Schumachera brzdícího do zatáčky a ulomil si tak na svém Williamsu
přední přítlačné křídlo. Německý pilot v barvách Toyoty musel do boxů,
kde mu mechanici vyměnili přední přítlačné křídlo a za ním se do boxové
uličky doslova došoupal Rakušan a levou přední částí svého Williamsu
škrtal o vozovku, což pravděpodobně způsobilo poškození zavěšení
předního levého kola, které se vůbec neotáčelo a to od samotného
počátku nárazu.
2. kolo
Vůz Alexe Wurze byl odstaven do garáže,
což signalizovalo jasný konec pro rakouského závodníka. Fernando Alonso
se pokusil o první útok na Kimiho Räikkönena, zatím se ale na pořadí
jezdců nic nezměnilo.
3. kolo
Felipe Massa si připsal na své konto
první nejrychlejší kolo (1:23.751) a za celý závod tento čas
nevylepšoval nikdo jiný než právě tento jezdec Ferrari. Před Lewisem
Hamiltonem měl náskok již dvou vteřin.
4. kolo
Další nejrychlejší kolo v podání
Felipeho Massy (1:23.017). Jarno Trulli se snažil ze samotného konce
probíjet startovním polem a předjel Adriana Sutila, čímž se usadil na
osmnáctém míste.
6. kolo
Felipe Massa o tisícinu vteřiny zlepšil
čas na kolo (1:23.016). Felipe Massa – 4.5s – Lewis Hamilton – 1.5s –
Kimi Räikkönen – 1.6s – Fernando Alonso – 2.3s – Robert Kubica – 1.6s –
Nick Heidfeld – 1.6s – David Coulthard – 1.2s – Heikki Kovalainen.
7. kolo
Fernando Alonso vylepšil první sektorový
čas. Mark Webber v závěru tohoto kola zamířil do boxů a vypnul motor.
Příčinou jeho konce byla zřejmě převodovka (bez ztráty přenášeného
výkonu při řazení), kterou Red Bull poprvé nasadil až do tohoto závodu.
8. kolo
Felipe Massa opět o něco zrychlil a opět
to bylo nejrychlejší kolo (1:22.978), jeho náskok v čele závodu měl již
hodnotu 5.6s před Lewisem Hamiltonem, Kimi Räikkönen byl o dalších 1.4s
zpět, přičemž finský pilot byl v tuto chvíli rychlejší než nováček ve
službách McLarenu.
9. kolo
Jarno Trulli si to namířil do boxů a to přímo do garáže, čímž ukončil své nešťastné působení v dnešním závodě.
10. kolo
Další technická porucha, která zhatila
veškeré naděje Kimiho Räikkönena, na jehož voze se porouchal
alternátor. Opakovaný záběr ukázal, jak toho dokázal využít Fernando
Alonso a okamžitě po zpomalení finského pilota předjel. Jezdec Ferrari
zaparkoval rovnou do garáže.
11. kolo
Na cílové rovince takřka bez
předchozího varování došlo k defektu pravé zadní pneumatiky Scotta
Speeda, která se celá utrhla a kutálela po vozovce. Američan svůj vůz
Toro Rosso odstavil mimo trať.
12. kolo
Fernando Alonso zásluhou odstoupení
Kimiho Räikkönena měl před sebou volný prostor ke zrychlení a
zaznamenal nejlepší čas v prvním a druhém sektoru. Mezitím Felipe Massa
byl ve vedení neustále rychlejší a zajel další nejlepší čas (1:22.710).
13. kolo
Bitva o desáté místo se rýsovala mezi
Jensonem Buttonem a Giancarlem Fisichellou, italský jezdec ztrácel
pouze čtyři desetiny vteřiny. Do této chvíle opustili dění na okruhu
Alex Wurz, Mark Webber, Jarno Trulli, Kimi Räikkönen a Scott Speed.
14. kolo
Fernando Alonso opět vylepšil časy v
prvních dvou sektorech, jenomže v tom třetím sektoru tratě byl lepší
Felipe Massa, který si tímto připsal absolutně nejrychlejší kolo v
závodě (1:22.680).
15. kolo
Felipe Massa – 8.5s – Lewis Hamilton –
3.9s – Fernando Alonso – 5.9s – Robert Kubica – 2.5s – Nick Heidfeld –
2.0s – David Coulthard – 3.0s – Heikki Kovalainen – 7.6s – Nico Rosberg.
16. kolo
Felipe Massa a následně Fernando Alonso
vylepšili čas ve druhém sektoru, Ferrari bylo nicméně skoro o vteřinu
rychlejší než oba vozy McLaren, které byly co do rychlosti v tento
okamžik vzájemně rovnocenné.
17. kolo
Ralf Schumacher se celkem rychle
přibližoval k Christijanu Albersovi, ale stále ještě ztrácel asi
jedenáct vteřin. Opakovaný záběr poodhalil při zablokování kola drolení
běhounu levé přední pneumatiky Jensona Buttona, na kterou jsou tady v
Barceloně kladeny vyšší nároky.
18. kolo
Felipe Massa zlepšil časy ve druhém a
třetím sektoru. V boxech byl Rubens Barrichello z deváté pozice (měkká
směs). Na konci tohoto kola navštívil mechaniky rovněž Felipe Massa z
čela závodu, přezul opět na měkčí směs (9,1s) a při odjezdu se objevily
na pravé straně zádi jeho vozu plameny, které naštěstí také brzy
zmizely, aniž by na voze Ferrari zanechaly nějaké následky.
19. kolo
Svou první zastávku absolvoval také
Fernando Alonso, který zvolil naopak tvrdší směs (9,7s) a do vedení se
tak na chvíli dostal Lewis Hamilton.
20. kolo
Heikki Kovalainen zamířil do boxů ze sedmého místa.
21. kolo
Rovněž na voze Vitantonia Liuzziho se
patrně projevily problémy s převodovkou. Ital si tak jednoduše zkrátil
závěrečnou šikanu a rovnou zamířil k mechanikům do garáže. V nájezdu do
boxové uličky zaskočil Davida Coultharda, který se jen tak tak stačil
uhnout vozu Toro Rosso a dobrzdit před začátkem pitlane. Také skotský
jezdec obul měkkou směs.
22. kolo
V boxech byl Robert Kubica z průběžného
druhého místa (8.4s, měkká směs). Ke svým mechanikům se podívali také
Jenson Button a Giancarlo Fisichella, po této zastávce se pořadí obou
jezdců nezměnilo a britský pilot zůstal vepředu. Nicméně jakmile se
jezdec Hondy vracel na trať těsně před svým týmovým kolegou Rubensem
Barrichellem, ten se jej pokusil předjet po vnější stopě do první
zatáčky a při tomto manévru se dostali do vzájemného kontaktu, při
kterém přišel Jenson Button o přední přítlačné křídlo a musel tak opět
do boxů.
23. kolo
Lewis Hamilton zamířil z vedoucí pozice
na svůj první pitstop (8.5s, měkká směs). Na trať se vrátil před svým
stájovým kolegou Fernandem Alonsem s náskokem délky celé cílové
rovinky. Jenson Button opět zamířil do boxů na výměnu nosu svého auta.
Strávil tam 13.0s a navíc ho museli mechanici roztlačit.
24. kolo
Nico Rosberg absolvoval svou zastávku
ze čtvrtého místa. Nick Heidfeld, který se na okamžik objevil v čele
závodu, také zamířil ke svým mechanikům (7.7s, měkká směs), čímž se
závod dostal opět pod taktovku Felipeho Massy. BMW ale svou zastávku
nezvládlo zrovna bezchybně. Mechanik upevňující pravé přední kolo
nestačil uvolnit pneumatickou pistoli a při odjezdu vypadla z tohoto
kola matice, kterou našel jeden mechanik od Toyoty. Německý jezdec na
chvíli zastavil, ale nakonec pokračoval a musel opatrně odjet celé
následující kolo.
25. kolo
Nick Heidfeld byl tedy opět v boxech (6.5s) a dotyčné kolo mu vyměnili.
26. kolo
Felipe Massa – 10.7s – Lewis Hamilton –
10.8s – Fernando Alonso – 1.8s – Robert Kubica – 7.7s – David Coulthard
– 0.4s – Heikki Kovalainen – 12.5s – Nico Rosberg – 5.6s – Anthony
Davidson.
27. kolo
Rubens Barrichello byl na devátém místě
pod tlakem Giancarla Fisichelly, zatímco Heikki Kovalainen byl již
těsně za zády Davida Coultharda jedoucího na páté pozici, přičemž je
dělily pouze dvě desetiny vteřiny.
28. kolo
Anthony Davidson opustil poslední
bodovanou pozici a zamířil na svou zastávku. Boxy navštívil také Ralf
Schumacher z dvanáctého místa.
29. kolo
Nick Heidfeld se nyní po svém přídavném neplánovaném pitstopu pohyboval až na patnácté pozici.
30. kolo
Heikki Kovalainen byl již ve velmi těsném závěsu za Davidem Coulthardem.
31. kolo
Felipe Massa byl teď o vteřinu
rychlejší než oba McLareny. Druhou zastávku si odbyl Heikki Kovalainen,
který se marně snažil dostat se před vůz Red Bull na trati a po tomto
pitstopu se připojil k dění na trati na sedmém místě.
32. kolo
V tomto kole byl Felipe Massa poněkud pomalejší, nicméně měl zatím pohodlný náskok 14.4s.
33. kolo
Giancarlo Fisichella ztrácel na Rubense
Barrichella jedoucího na osmém místě asi 0.4s. Nick Heidfeld se mezitím
prokousal na třináctou pozici. Heikki Kovalainen, který měl před sebou
volno, teď zajížděl lepší časy než David Coulthard.
34. kolo
Felipe Massa – 15.6s – Lewis Hamilton –
12.6s – Fernando Alonso – 2.4s – Robert Kubica – 4.4s – David Coulthard
– 14.0s – Nico Rosberg – 8.5s – Heikki Kovalainen – 9.1s – Rubens
Barrichello.
35. kolo
Christijanu Albersovi byla udělena penalizace průjezd boxovou uličkou (drive through) za ignorování modré vlajky.
36. kolo
Heikki Kovalainen byl v tuto chvíli
nejrychlejším jezdcem na trati, nicméně jeho poslední zastávka byla
docela rychlá, takže ho zcela zřejmě čekala ještě jedna další. Náskok
Nico Rosberga snižoval o více jak vteřinu v každém kole.
37. kolo
Fernando Alonso na tvrdší sadě
pneumatik v posledních kolech ztrácel na Lewise Hamiltona téměř půl
vteřiny na kolo, byla mezi nimi docela velká mezera o hodnotě 13.6s.
38. kolo
Giancarlo Fisichella se snažil více
přiblížit k Rubensi Barrichellovi, dělilo je 0.5s. Nick Heidfeld se
mezitím dotahoval na Ralfa Schumachera průměrně o půl vteřiny na kolo.
Zajímavostí bylo, že David Coulthard v Red Bullu s motorem Renault byl
před oběma Renaulty.
39. kolo
Felipe Massa – 18.2s – Lewis Hamilton –
13.7s – Fernando Alonso – 2.6s – Robert Kubica – 3.0s – David Coulthard
– 15.1s – Nico Rosberg – 4.8s – Heikki Kovalainen – 17.9s – Rubens
Barrichello.
40. kolo
Heikki Kovalainen je stále tím
nejrychlejším na trati, výrazně zmenšoval náskok Nico Rosberga téměř o
půl vteřiny až jednu vteřinu na kolo.
41. kolo
Giancarlo Fisichella zamířil do boxů z devátého místa (6.7s, tvrdá směs). Tím také odstartoval druhou sérii zastávek.
42. kolo
Felipe Massa vedl závod s náskokem již
19.3s a mechanici od Ferrari se již připravovali na své pozice. Před
ním zajel do boxů Rubens Barrichello a hned poté se tam objevil i jeho
krajan v rudém voze. Toho mechanici odbavili za 8.2s a obul tvrdší
směs. Jezdec Hondy byl na své zastávce 7.4s a na trať se vrátil těsně
za Giancarlem Fisichellou, který si mezitím vypracoval potřebný náskok.
43. kolo
David Coulthard absolvoval pitstop z
pátého místa, mechanici mu pozměnili nastavení předního křídla (7.7s,
tvrdší směs). U mechaniků byl rovněž již potřetí Heikki Kovalainen ze
sedmé pozice. Giancarlo Fisichella obdržel ve vysílačce hlášení, že
musí opět do boxů.
44. kolo
Do boxů se podíval Nico Rosberg (8.2s, tvrdá směs). Vedení se opět na chvíli ujal Lewis Hamilton.
45. kolo
Takuma Sato se se svým vozem Super Aguri pohyboval na bodované pozici, ale ještě měl před sebou druhý pitstop.
46. kolo
Ralf Schumacher zamířil do boxů ze třinácté pozice a odstavil svůj vůz do garáže, čímž podtrhl dnešní neúspěch Toyoty.
47. kolo
Takuma Sato absolvoval svou zastávku ze
sedmého místa. Stejně tak učinil i Lewis Hamilton z vedoucí pozice
(6.7s, tvrdší směs). Do čela závodu se tak opět dostal Felipe Massa.
48. kolo
Robert Kubica byl také u svých
mechaniků (6.6s, tvrdší směs) ze čtvrtého místa. Nick Heidfeld začal
zpomalovat a zajel ke svým mechanikům, kteří ho odtlačili do garáže.
Fernando Alonso zamířil ke své závěrečné zastávce (6.7s, měkká směs).
49. kolo
Felipe Massa – 10.5s – Lewis Hamilton –
17.6s – Fernando Alonso – 3.1s – Robert Kubica – 7.2s – David Coulthard
– 17.4s – Nico Rosberg – 2.5s – Heikki Kovalainen – 15.8s – Giancarlo
Fisichella.
50. kolo
Jenson Button zamířil do boxů z dvanáctého místa.
51. kolo
Lewis Hamilton teď zajel pomalejší
kolo, naproti tomu Fernando Alonso na to přitlačil. Nicméně nováček ze
stáje McLaren měl stále před svým kolegou náskok asi patnáct vteřin.
53. kolo
Nejtěsnější rozestupy byly mezi Takumou
Satoem (9.) a Rubensem Barrichellem (10.) – 7.2s a pak mezi Heikkim
Kovalainenem (7.) a Giancarlem Fisichellou (8.) – 2.4s. Fernando Alonso
ujížděl Robertu Kubicovi.
55. kolo
Rubens Barrichello zajel pomalý čas a jeho ztráta na Takumu Satoa se tak navýšila.
56. kolo
Felipe Massa – 11.2s – Lewis Hamilton –
13.9s – Fernando Alonso – 7.0s – Robert Kubica – 12.0s – David
Coulthard – 16.3s – Nico Rosberg – 2.5s – Heikki Kovalainen – 11.3s –
Giancarlo Fisichella.
59. kolo
Giancarlo Fisichella byl již potřetí v
boxech (4.9s) a bylo mu pouze doplněno palivo. Tímto se stáj Super
Aguri dostala v podání Takumy Satoa poprvé na bodovanou pozici!
61. kolo
Nico Rosberg stahoval tři kola před koncem náskok Davida Coultharda, ale pořád na skotského jezdce ztrácel 5.1s.
62. kolo
Fernando Alonso zaznamenal nejlepší čas
ve druhém sektoru. David Coulthard měl zřejmě také problémy s
převodovkou od Red Bullu a Nico Rosberg se tak začal nebezpečně
přibližovat, v 59. kole to bylo dokonce o sedm vteřin.
65. kolo
David Coulthard si nakonec i přes potíže s řazením třetího rychlostního stupně své místo houževnatě udržel.
Pořadí v cíli
1. Felipe Massa – Ferrari [10b]
2. Lewis Hamilton – McLaren [8b]
3. Fernando Alonso – McLaren [6b]
4. Robert Kubica – BMW Sauber [5b]
5. David Coulthard – Red Bull [4b]
6. Nico Rosberg – Williams [3b]
7. Heikki Kovalainen – Renault [2b]
8. Takuma Sato – Super Aguri [1b]
Příští závod – GP Monaka (27. května 2007).