Otázky pro tři nejlepší jezdce po kvalifikaci VC Monaka
![](http://www.f1sports.cz/data/galerie/275GPMonaka20/HOCHZWEI_202905.jpg)
Fernando, vypadalo to jako by kvalifikaci měla všechno: provoz, hrozbu deště, kombinaci množství paliva, nové pneumatiky atd. Pro vás oslnivá pole position. Fernando Alonso: „Ano, jsem velmi, velmi spokojen. Byla to velice důležitá pole position a jak jste řekl, měli jsme v kvalifikaci trošku od všeho. Očekávali jsme déšť, přišel, nicméně velmi slabý a trval pouze jedno kolo. Trať byla trošku pomalejší, ale pak navázala na běžnou rychlost. Měli jsme provoz, v Monaku jako obyčejně. Nemůžete čekat, že se provozu vyhnete a myslím, že to bylo za tohoto mírně uspokojového počasí pro každého velmi stresující.“ Vypadalo to, jako byste dohonil Nico Rosberga přímo na konci vašeho kola. Máte pocit, že jste kvůli tomu přišel o čas? FA: „Ano, rozhodně.Myslím, že Nico měl smůlu, protože když opouštěl boxy, odjel velmi slušné zaváděcí kolo a protnul cílovou čáru pouhou vteřinu před koncem, ale nestačilo to na to, aby mě trošku nezdržel v posledních třech nebo čtyřech zatáčkách. Ale myslím, že Monako je tak zvláštní, že je obtížné mít čisté kolo.“ Byl jste nejrychlejší ve druhé části kvalifikace, také jste zajel nejrychlejší kolo celé kvalifikace. Vaše myšlenky ohledně závodu a zdejší rychlosti McLarenu Mercedesu? Pro tým McLaren to byl vždycky skvělý okruh. FA: „Ano, to je. Myslím, že celý víkend byl pro nás docela dobrý. Dokonce toto ráno, za mokra se auto zdálo být konkurenceschopné a vždycky jsme na špičce a ano, myslím, že kvalifikace byla velmi slušná a být na pole position zde v Monaku, tak jako i v loňském roce je velmi, velmi důležité, jak na tomto okruhu známe. A mít pro McLaren Mercedes první letošní pole position je také speciální, takže jsem skutečně spokojen. Doufám, si toho užiju po celý dnešní den.“ Lewisi, jak tvrdíme, čistá cesta pro tým McLaren Mercedes. Vypadalo to jako byste byl při průjezdu tunelem pozdržen Markem Webberem. Lewis Hamilton: „Ano, měl jsem fantastickou kvalifikaci, myslím. Byla docela napínavá a pak v její prostřední části začalo pršet. Myslím, že jsem byl v tu dobu na první pozici a doufal jsem, že déšť bude pokračovat, nicméně bohužel nepokračoval. Byl to trochu hazard, opravdu trochu loterie. Zavolal jsem a řekl, abychom v tomto kole zajeli do boxů pouze pro případ, že ke konci zaprší. Lewisi, předtím jste tady vyhrál třikrát, dvakrát ve Formuli 3, jednou v GP2. Vypadá to právě tak, jako byste tady miloval řízení vozu Formule 1. LH: „Miluji, miluji. Je to strašně dobrá trať, je mojí oblíbenou a jenom protože jsem věděl, že neustále škrtáte o bariéry, že není prostor pro chybu. Je nesmírně rychlá, nevěřili byste, jak rychle zde jezdíme, kolem 180 mil za hodinu… opravdu tam není mnoho místa. A co se týče mne, pro mou první Velkou cenu, jsem skutečně spokojen, že jsem druhý. Je to dobré pro tým a myslím, že Fernando odvedl skvělou práci, nicméně myslím, že zítřek bude zajímavý.“ Felipe, třetí pozice pro vás a zajímavá chvilka ve druhé části kvalifikace, kdy se zdálo, že váš stájový kolega Kimi Räikkönen zastavil na oblíbeném místě Ferrari a téměř jste do něj narazil, v každém případě z vnějšku. Felipe Massa: „Ano, jenom jsem zahlédl žluté vlajky, ale nečekal jsem, že někdo zastavil uprostřed tratě a tak to byla taková chvilka. Pouze jsem zvládl objetí bez kontaktu. Nehledě na to nebyla kvalifikace tak špatná, takže když se podíváme na rychlost McLarenu ve volných trénincích, v jednotlivých částech, v první a druhé části kvalifikace, myslím, že jsem nakonec dokázal zajet slušné kolo. Závod v Monaku je vždycky speciální, vždy jsou tam nějaká překvapení, takže doufejme, že zítra můžeme mít slušný závod, pokusíme se získat tolik bodů, kolik bude možné a doufejme, že budeme na pódiu.“ Jaké byly podmínky z vašeho úhlu pohledu, co se týče možného deště, jakýchkoli padajících dešťových kapek a samozřejmě provozu? FM: „Dobře, dnešní podmínky byly docela složité. Zítra máme možnost, že zažijeme nějakou tu sprchu, možná dokonce v závodě, takže pokud to tak bude, bude to opravdu velká loterie a bude to trošku zábavný závod, ale doufejme, že v boxech zastavíme na výměnu pneumatik ve správný okamžik, že všechno uděláme správně. Závod je také docela dlouhý, takže soustředěnost bude velmi podstatná. Doufejme, že zítra můžeme dát všechno dohromady.“ Vraťme se k Fernandovi – vaše závěrečné myšlenky pro zítřek, zejména protože McLaren je v Monaku vůbec nejúspěšnějším týmem. Odhaduji, že z vašeho pohledu bude zajímavé sledovat, kdy se Ferrari zastaví pro palivo. FA: „Myslím, že v Monaku být na pole position je vždy velice speciální, ale také být tak dlouho, jak můžete pokud jde o množství paliva, takže potřebujete najít kompromis a zítra uvidíme, jak dokonalé strategie naši soupeři nalezli a doufejme, že naše strategie bude lepší. Ale nikdy nevíte. Také myslím, že díky velmi zajímavému počasí to bude pravděpodobně velice nepředvídaný závod.“ Tisková konference Když se ohlédnete za loňským rokem, tenkrát na pole position a vítězství, které následovalo den poté, musíte být již trošku optimistou. FA: „Myslím, že potřebujeme vyčkat. Myslím, že letošní rok je trochu víc zvláštní, s ohledem na počasí, které není stoprocentně jisté, buď mokré nebo suché, takže myslím, že by to mohl být obtížný závod a trošku jako loterie pro každého. Takže i přes start z pole position myslím, že musíme být v zítřejším závodě klidní a počkáme a uvidíme, protože závodu bude velmi dlouhý. FA: „Nevím. Tým sdělil za jednu hodinu čtyři různé věci, takže myslím, že každy je tak zmaten, počasí se mění tak rychle, takže myslím, že do zítřejší jedné hodiny odpoledne nebudeme mít dokonalou předpověď.“ Jaké to bylo dnes ráno za mokra? FA: „Bylo to velmi, velmi obtížné. Myslím, že všechny bílé čáry jsou velmi, velmi kluzké. Není žádná možnost se jim vyhnout, protože jsou všude v kole. Také obrubníky jsou velmi kluzké jako obvykle a je tady docela těsno, okruh je velmi úzký, takže jestli se nemůžete dotknout bílých čar a nemůžete se dotknout obrubníků, není tam mnoho místa, kam s vozem. Myslím, že to bylo složité pro každého.“ Doufám, že pole position něco znamená… FA: „Něco to znamená, nicméně zítra 78 kol, nemůžeme zapomínat na to, že body jsou v neděli odpoledne, ne v sobotu.“ Lewisi, velice zajímavý čas z vašeho úplně prvního kola - kdy máte teoreticky množství paliva do závodu - který byl pouze o 0,2s pomalejší, než váš nejrychlejší čas z první části. Napovídá nám toto o vaší strategii ohledně paliva? LH: „Nemyslím. Můžete si z toho vzít co chcete, ale rozhodně to nic neznamená ohledně mého množství paliva. Myslím, že jsme byli pouze nesmírně rychlí a ve voze jsem se cítil skvěle. Myslel jsem, že to byl téměř přesně stejný čas, jaký jsem udělal na konci, myslel jsem, že jsem udělal 1 minutu 15,9 vteřiny s těžkým vozem. Myslím, že je to to, čím jsem se kvalifikoval jako druhý. Bylo to dobré, slušné kolo, ale na konci… byla to opravdu napínavá kvalifikace. Myslím, že jsme odvedli velmi slušnou práci. Myslím, že tým byl ohledně počasí docela přesný, řekli, že bude pršet, když začalo pršet a v prostřední části poslední jízdy začalo krápat. Byl jsem v slušném kole a měl jsem štěstí, že jsem ho dokončil, ale potom jsme nemohli tlačit po zbytek kol. Zajeli jsme dovnitř, vzali pneumatiky a odstartovali kolo a bylo dobré. Ve čtvrté zatáčce jsem měl tři a půl desetiny k dobru a pak jsem dohnal Marka Webbera a za ním jsem přišel o půl vteřiny, nicméně pořád jsem dokázal zajet přesně tentýž čas. Opravdu jsem s ním spokojen, je to dobré pro tým a myslím, že bude zajímavé sledovat, co se zítra přihodí.“ Zdálo se, že jste měl drama ve vlásence – Portier, bylo to vyvoláno Webberem? LH: „Ano, dobře, ve čtvrté zatáčce jsem ho dohnal a nevím, zda mě neviděl nebo co. Na krátké poradě jezdců tvrdil, že ‘je potřeba, aby byli na nás tvrdí za zdržování lidí’ a vyjel ven a zdržel mě. Ale myslím, že to bylo stejné pro každého. Skutečně mě to neovlivnilo, stále jsem získal druhé místo. To je dobré.“ Felipe, zklamán nebo spokojen se třetím místem? FM: „Spokojen, protože jsem zajel slušné kolo, takže myslím, že to byla dobrá pozice při pohledu na rychlost McLarenu. Myslím, že to bylo dobré kolo, snažil jsem se ze všech sil, takže si myslím, že startovat ze třetího místa není špatným výsledkem při pohledu na zdejší závod v Monaku, který je vždy velmi zvláštní. Myslím, že rozhodně nejsem zklamán. Jsem sebejistý, těším se zítra na závod a pokusím se ho dokončit s tolika body, kolik budu moci s ohledem na šampionát.“ Byl jste vůbec zdržen provozem? Na konci jste prohodil pár slov s Kubicou. FM: „Nemyslím, že jsem to byl já. Měl jsem provoz, ale pouze v mé první jízdě, což byl Lewis, ale potom, když jsem zajel své nejlepší kolo, jsem neměl žádný provoz, takže to bylo velmi čisté kolo, takže to bylo v pořádku, žádný zvláštní problém.“ Další dotazy novinářů Fernando, jaký druh závodu byste rád – suchý, slunečný a přímý, nebo nevyzpytatelný s šancí prokázat, jak jste dobrý? (Sal Zanca – Associated Press) FA: „Dal bych přednost slunečnému závodu a úplně suchému závodu. Již je speciální a vždy je v Monaku loterií, zvláště pak tento rok s novým pravidlem o Safety Caru, které může být zítra dramatem pro každého, takže si myslím, že začínat od tohoto problému, i když máte mokrou trať, by bylo velice složitým závodem a startovat z pole position v normálním závodě je pro mě lepší a zajisté by znamenalo více bodů.“ Vy tři jste řekli, že Monako je zvláštní kvůli všemu. Na Ayrtona Sennu bylo právě včera vzpomínáno a rád bych, abyste vy všichni řekli něco o něm… (Rodrigo Franca – Racing Magazine) FA: „Říkám vždycky to samé, protože ve Španělsku nebylo pro mě možné sledovat Formuli 1, jelikož nebyla v televizi, když jsem byl dítě, nicméně některé ze zpráv, které přicházely do Španělska po závodech Formule 1 (které to umožnily), jsem byl schopen sledovat Sennu vyhrávajícho závody, protože to byly roky 88 a 89, které byly dobré pro Sennu a McLaren. Vždy si vzpomenu na ten bíločervený vůz a jeho žlutou přilbu. Byl mým oblíbeným jezdcem, i když jsem ho neviděl v televizi, protože byl ve zprávách.“ LH: „Ayrton byl mým oblíbeným jezdcem a když jsem začal poprvé sledovat Formuli 1, byl to červenobílý vůz vepředu a jako malý kluk jsem vždycky snil o řízení tohoto vozu a teď ho řídím a tak, víte, když přijedete do Monaka… Mám spoustu vzpomínek na to, jak jsem ho sledoval tady vítězit a když přišel o závod, když naboural a byl jsem rozhodně v emocích, když odcházel, ale stále… je skvělé tady závodit a dělat také co on vždycky dělal, když závodil.“ FM: „Byl jsem jeho velkým fanouškem a každý z nás. Obzvláště tady v tomto závodě byl jakýmsi králem Monaka a bylo by hezké ho mít tady pouze na pět minut, abych se ho zeptal, co tady dělal, aby mi pouze trošku pomohl!“ Felipe, byl zde nějaký způsob, jak byste mohl získat pole position, možná s nějakými strategiemi, nebo byl pouze McLaren příliš rychlý? (Juha Paatalo – Financial Times Germany) FM: „Nevím. Strategii poznáme zítra. Takže po závodě vám možná řeknu, jestli bylo možné použít odlišnou strategii pro zisk pole position. Ale nakonec možná pole position není všechno a závod je tou nejpodstatnější věcí. Máme přiměřeně slušnou strategii – poznáme to zítra – a myslím si, že jsem také zajel dobré kolo, ale myslím, že dnešní pole position byla trochu obtížná.“ Na Alonsa a Lewise, jste první a druhý na startovním roštu a v šampionátu. Letos všichni jezdci, kteří vedli v první zatáčce, si dojeli pro vítězství v závodě. Promluvíte si navzájem o startu? (Livio Oricchio – O Estado de Sao Paulo) FA: „Tým nám něco řekne, myslím. Navzájem se samozřejmě respektujeme a chceme to nejlepší pro toho druhého, uvnitř týmu a chceme porazit naše soupeře, kterými jak se letos zdá jsou Ferrari a startovat v Monaku první a druhý to, co je naším cílem je skončit první a druhý, protože za to je nejvíce bodů a nehledě na to si nemyslím, že jsou mezi námi nějaké problémy a měl by to být jenom běžný závod.“ LH: „Souhlasím. Tým si předtím s námi promluví, nicméně jsme profesionální. Máme k sobě vzájemný respekt a jsme týmoví kolegové a chceme pro tým odvést dobrou práci, ale také chceme zvítězit a do první zatáčky půjdeme možná ne tak agresivně, jako bychom šli, kdybychom tam šli s Ferrari. Felipe, cítil jste jako jediný jezdec Ferrari bojující o pole position mimořádný tlak? (Andrea Cremonesi – La Gazzetta dello Sport) FM: „Ne, obvykle jezdíme sami. Nejezdíme se dvěma jezdci. Máme své vlastní vozy a jezdíme sami. Takže to pro mě nic neznamenalo.“ Lewisi a Fernando, jaká je rychlost McLarenu na dlouhé vzdálenosti? (Frederic Ferret – L’Equipe) LH: „Myslím, že v minulosti jsme viděli, že Ferrari byla nesmírně velice rychlá, ale myslím si, že když se na to podíváte, byli jsme tento víkend nejrychlejší. Myslím, že máme skvělý vůz, ten nejlepší vůz a myslím, že ve čtvrtek jsme měli velmi slušný dlouhý výjezd, velmi konzistentní, takže nemám ohledně závodu žádné starosti.“ FA: „Totéž.“ Fernando, jste nebo nejste na konci tohoto dne schopen poznat strategii s palivem u vašich soupeřů? (Stephane Barbe – L’Equipe) FA: „Skutečně ne. Snažíme se po celý víkend analyzovat všechny časy u každého a odhadovat, s jakým množstvím paliva mohou jezdit. Ale není to tak snadné a ne tak přesné. Zvláště zde v Monaku se můžete pohybovat o dvě desetiny nahoru a dolů velice snadno tím, jak špatně škrtnete o obrubník. Takže tento víkend nebude náš odhad velmi důležitý. Pouze potřebujeme odjet náš (vlastní) závod a doufám, že bude lepší než u ostatních.“ Kimi měl špatný den. Myslíte, že to bude mít vliv na šampionát? (Andrea Cremonesi – La Gazzetta dello Sport) FA: „Dobře, máme sedmnáct závodu a v uplynulých dvou letech jsme bohužel viděli, že poté, co máte velký náskok uprostřed sezóny, může se nakonec smazat. Pokud dobře zvládnete poslední část šampionátu, můžete zvítězit, jak to udělal Michael loni – po Kanadě na mě ztrácel 25 bodů a pak po šesti či sedmi závodech byl na tom v Japonsku se mnou stejně. LH: „Promiňte, byl jsem tady zmaten… Nevěděl jsem, jestli byla tato otázka pro mě! Myslím, že to byla smůla, ale opravdu nevím, co se mu přihodilo. Myslel jsem, že se dostal do hodin a byl jsem zdržen Felipem. Musel zastavit a já jsem musel zastavit v jednom kole, nicméně si myslím, že je to pro něj v tento okamžik obtížné. Felipe zřetelně odvádí lepší práci a zda má více štěstí nebo čeho si nejsem jist. Ale odvádí slušnou práci. Jak Fernando řekl, je to dlouhá sezóna a máme před sebou dlouhou cestu, takže má čas to dohnat, pokud to bude potřebovat.“ FM: „Souhlasím s tím, co řekl Fernando. Řekl všechno. Jedinou věcí je, že měl špatnou kvalifikaci, ale pokud bude pršet, možná může mít zítra dobrý závod přesto, že startuje zezadu. Nikdy nevíte. Zdejší závody mohou být velmi odlišné. Ale také je pravdou, že máme před sebou hodně závodů. Také je důležité být konzistentní, každý závod, ale nic ještě neskončilo. Můžete se posbírat. Možná jeden z nás může mít zítra špatný den. Již jsem měl svůj špatný den při kvalifikaci v prvním závodě.“ Lewisi, jste spokojen s tím, že budete držet své přirozené instinkty na uzdě při startu do zítřejšího závodu? (Ian Parkes – The Press Association) LH: „Ano, myslím, že musíte jet s vašimi přirozenými instinkty a sledovat, jak se bude start vyvíjet. Když odstartuji lépe a bude to vypadat tak, že mohu předjíždět, pak to pravděpodobně udělám, ale neudělám nic hloupého, abych riskoval vyřazení nás obou ze závodu. Je to dlouhý, dlouhý závod a myslím, že mám z našich strategií dobrý pocit a cítím, že můžeme odjet jako první a druhý. Takže je podstatné, že jsme vnímaví.“ Lewisi, měl jste naděje na vyhlídky, jaké to bude startovat do Velké ceny Monaka z první řady na startovním roštu? (Malcolm Folley – The Mail on Sunday) LH: „Myslím, že to bude dobré… Jezdit na této trati, každým rokem, je pro mě pouze něčím zvláštním. Přijet sem a jezdit pro tým, pro který jsem vždycky chtěl jezdit při mé zdejší první Velké ceně, je to pro mě velmi, velmi zvláštním okamžikem. Zítra chceme pouze dokončit závod na bodech, pokračovat v cestě, po které jdeme v letošní sezóně. Sedět tam v první řadě bude ohromné.“ |