Rozhovor s Patem Symondsem z Renaultu 2
Rozhovor se šéfem inženýrů týmu ING Renault F1.
Formule 1 si užila čtyřtýdenní přestávku mezi Velkými cenami Bahrajnu a Španělska. Jaký byl program týmu ING Renault F1?
PS: "Při
odjezdu z Bahrajnu jsme věděli, že ´přestávka´ do dalšího závodu bude
mít s přestávkou společný pouze název - a přesně tak to bylo. Provedlo
se obrovské množství výzkumu a analýz při práci na hledání řešení
našich současných problémů. Paralelně k tomu jsme pokračovali v našem
vývoji v oblasti výkonu a testovali nové díly pro příští závody."
Na které oblasti jste se při práci zaměřili, když jste hledali řešení pro vaše současné problémy s výkonností?
PS: "Nejdůležitější
byla možnost jezdit na trati s dodatečnými nástroji, které se nedají
použít během závodních víkendů. Nashromáždili jsme gigabyty dat a
detailně jsme je analyzovali."
"Jak jsme vždy říkali, úvodní fáze je především proces eliminace. Náš přístup je ten, že hledáme všechny možné příčiny a potom je s pokračující prací vyřazujeme, abychom označili oblasti, které vyžadují detailnější šetření. Je to mravenčí práce, ale od posledního závodu v Bahrajnu jsme dobře pokročili."
Odrazí se tento pokrok ve významném zlepšení výkonu na trati v Barceloně?
PS:
"V minulých týdnech jsme říkali, že cesta zpět na naší normální úroveň
konkurenceschopnosti bude dlouhá a to pořád platí. Dobře jsme pokročili
v analýze a porozumění R27, ale neočekáváme skok vpřed v
konkurenceschopnosti ve vztahu k našim konkurentům tento víkend. Bude
to těžký závodní víkend, kde musíme bojovat o každý bod."
Jaká pozitiva si můžete vzít z dosavadního průběhu sezóny po těžkém začátku týmového tažení 2007?
PS: "Pozitiva
se nehledají tak snadno jako v minulých letech, ale to neznamená, že
žádná nejsou. Tým pracoval neúnavně na okruhu během zimního testování a
během tří zámořských závodů, včetně testu v Malajsii. Mezitím ukázali,
proč jsme právě vyhráli dva šampionáty: závodní spolehlivost je
příkladná a detaily jako jsou zastávky v boxech byly perfektní. Práce v
továrně je méně veřejná, ale o nic méně intenzivní."
"Provádí se analýza za analýzou, testují a implementují se řešení. Práce byla nad rámec povinností všech našich zaměstnanců a reakce na naší současnou situaci byla příkladná."
Promluvme si o jezdcích a nejdříve o Giancarlovi (Fisichellovi). Jak jezdil v těchto úvodních závodech?
PS: "Giancarlo
byl v této sezóně doposud působivý. Hodně si ho vážíme za jeho přístup
k sezóně 2001, kdy vložil mnoho úsilí do získání maxima ze špatného
vozu. Něco podobného vidíme i tento rok. S R27 se těžko jezdí
konzistentně, ale přesto odjel velmi konzistentní závody. Jezdil s
vozem na jeho aktuálním limitu a ve všech směrech přispívá k řešení
našich současných problémů. Více jsme od něj nemohli žádat."
Heikki (Kovalainen) měl těžký první závod, ale jeho výkony
se od té doby zlepšily. Jaké je vaše hodnocení začátku jeho F1 kariéry?
PS: "Jezdci
začátečníkovi potřebujete poskytnout vůz, kterému může věřit. Musí být
konzistentní a umožňovat nápravu chyb, které začátečník nevyhnutelně
dělá. V tuto chvíli Heikki takový vůz nemá a bylo to zřejmé v
Melbourne. Od té doby však používá svoji inteligenci, naučil se jezdit
s R27 v rámci jeho limitů a stejně jako Giancarlo neúnavně pracuje s
inženýry, aby jim pomohl pochopit problémy. Ukázal, že je týmovým
hráčem a že může také hrát svoji roli v motivování lidí."
Jak bude R27 vyhovovat Barcelona tento víkend?
PS: "Stejně
jako naši konkurenti jsme na tomto okruhu najezdili hodně mil a víme,
že pro vůz F1 je to těžký test. Ačkoliv se podstata okruhu lehce
změnila s novou šikanou v zatáčkách 12, 13 a 14, můžeme očekávat
vyrovnanou konkurenci. Loni bylo páté a deváté místo v kvalifikaci
odděleno pouze 0,13 sekundy a když už nic jiného, tak časy jsou letos
ve skupině středu pole ještě více vyrovnané než loni. To znamená, že
dostat se do třetí části kvalifikace zůstane těžkou výzvou, stejně jako
to bylo doposud v každém závodě. Ale uděláme maximum pro to, abychom se
tam dostali."
Budou na voze nějaké nové díly?
PS: "Ano.
Důležité je pokračovat ve vývojových programech navíc k řešení problémů
a to je to co děláme. Pro Barcelonu máme změny na aerodynamice a
mechanice a samozřejmě tvrdě pracujeme na tom, abychom si udrželi
spolehlivost v dokončování závodů."
Neměl jste za současných okolností pokušení podívat se zpět
na poslední dva roky, když tým přijížděl do Barcelony ve vedení
šampionátu?
PS: "V motoristickém závodění se musíte
dívat dopředu, ne nostalgicky vzpomínat na minulost. Určitě jsme v
těžší situaci než v minulých dvou letech a odměna za naší tvrdou práci
je méně hmatatelná. Musíte mít charakter, abyste si našli uspokojení v
dosahování maxima s vybavením které máte k dispozici. Také musíte
pracovat metodicky, abyste problémy vyřešili. Opravdový charakter je
něco, čeho má tento tým Renaultu nadbytek a díky tomu jsem optimistický
v tom smyslu, že náš návrat na špičku je otázkou kdy a ne jestli."