Rozhovor se Sebastianem Vettelem
Sebastian Vettel byl nucen ukončit svou přípravu v roli pátečního třetího jezdce stáje BMW Sauber na případný postup do Formule 1 v roce 2008…
Po odjetí prvních třech závodů se rozhodli jeho šéfové mu dát na nějaký čas pauzu, protože mají pocit, že je důležitější věnovat Vettelovy páteční kilometry svým závodním pilotům Nicku Heidfeldovi a Robertu Kubicovi.
Rozhodnutí bylo podníceno mimochodem proměnou pátků v dlouhé volné tréninky a nechutí jakéhokoli z hlavních soupeřů BMW Sauberu nasadit do této části testovacího jezdce. Sebastian Vettel poté, co o svou roli v německém týmu přišel, naléhal na vedení Formule 1, aby ve snaze pomoci mladým jezdcům promysleli sportovní pravidla ohledně testování.
Němec byl původně německým výrobcem automobilů vybrán pro jednu z pátečních jízd během grand prix, aby mu před možným postupem do závodního kokpitu v příštím roce pomohli se tratě naučit.
Nicméně tím, že BMW Sauber zůstal jediným předním týmem, který využíval třetího pilota a závodníci Nick Heidfeld a Roberd Kubica byli nespokojeni s tím, že přicházejí o dění na trati, tým se rozhodl Vettela na nějaký ten čas odstavit.
Toto usnesení samozřejmě Vettela zklamalo, ale domnívá se, že vina za tuto situaci by měla být připisována spíše těm, kdo sportovní pravidla tvoří než týmu BMW Sauber. Vettel doufá, že jeho situace zdůrazní problémy, kterým mladí jezdci čelí a také přiměje šéfy týmů si uvědomit obtíže, které budou mít při přípravě nových jezdců v tomto sportu.
Tady vám přinášíme rozhovor s tímto nadějným talentem…
Jste zklamán, že již o pátcích nebudete za BMW jezdit, nebo se díváte na kladnou stránku věci, že se nyní můžete soustředit na Světovou sérii formule Renault?
Sebastian Vettel: „Samozřejmě jsem zklamán. Přicházím o čas na trati.“
Existuje nějaká možnost, že byste se ještě na trati objevil – možná by vás mohli posadit za volant na Nürburgringu před davy domácích fanoušků?
SV: „Nevím, není to moje rozhodnutí. Není to v mých rukou. Zajisté jsem tím zklamán, ale kritika míří na pravidla ohledně testování. Můžete se zeptat ostatních (mladých testovacích jezdců) jako Nelsinha (Piqueta), kteří jsou ve stejné pozici – mají ten samý pocit.
Pravidlo o jednom testovacím voze také nenapomáhá. V pátek je teoreticky testovací den, ale ve skutečnosti funguje jako další volný trénink. Argument, který se používá (pokud jde o to, proč jsem skončil) je ten, že je výhodou nechat závodní piloty, aby se sami s tratí seznámili.
Avšak tratě jsou v pátek ráno od nedostaku využití někdy tak špinavé, že vozy se všude kloužou, takže to není tak užitečné, protože je to nesrovnatelné se závodními podmínkami.“
Je něco, co by FIA nebo týmy mohly udělat, aby více pomohly mladým jezdcům?
SV: „Pro tento rok si to nemyslím, pro budoucnost v to doufám. Loňský rok nebyl pro najetí kilometrů špatným. Možná může snad mít každý tým tři vozy, nicméně nevím, jak je toto se třiceti čtyřmi vozy společně na trati proveditelné.
Ale jasně, proč ne? Netvořím pravidla, od toho mají odborníky. Pro mladé jezdce je to opravdu špatná situace. Každý chce dát kilometry závodním pilotům, ale někteří jezdci jsou v F1 po několik let a stále chodí týden před závodem testovat do Valencie či Barcelony.“
Protože jste stále testovacím a záložním pilotem, poškodí to vaše přípravy pro vstup do F1 v příštím roce?
SV: „Nevím, jestli to způsobí rozdíl. Vnitřně nebylo nic ohledně následujícího roku projednáváno. Takže si nejsem jist, že padlo nějaké rozhodnutí, nicméně v médiích je spousta spekulací.
Ve Formuli 1 lidé soudí velice rychle, jestli jste dobří či nikoli. Máme třídenní testy, kde máme povoleno použít jedno auto. Pokud má jezdec pouze jeden den ve voze, objeví se po měsíci, aniž by něco dělal nebo v mém případě se věnoval Světové sérii, je velmi obtížné se přizpůsobit.
Jestliže jste záložním nebo testovacím jezdcem, můžete trénovat doma, ale není způsob, jak můžete cvičit řízení auta. Pokud v jednom z těchto testů máte technický problém, pak je to ještě horší.“
Vaše rozhodnutí jezdit Světovou sérii vypadá teď velice elegantní, protože kdybyste ho neučinil a pak skončil o pátcích jezdit, nedělal byste nic…
SV: „Přesně. Teď po čtyři týdny bych nedělal nic. Zkrátka je to příšerné.“